Amersfoort, 11 mei 2011
Botten, botten en nog meer botten
Gisteren werden de eersteklassers ingedeeld in groepjes. Eén groepje kreeg een rondleiding in de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Ze gingen oude botten bekijken, een bottenrace houden en afval uit een beerput sorteren uit de 18e eeuw.
Twee begeleiders gaven informatie over botten aan de brugklassers. Het ging eerst over de botten van het paard van Albert Heijn, daarna kregen ze informatie over neushoorn botten, mammoet botten, walvis botten en mensen botten. Ondertussen vond er nog een kleine ruzie plaats, maar dat werd snel opgelost door Meneer Pieterse. De meeste leerlingen vonden het interessant en leerzaam, maar na een tijdje vonden ze het saai worden. De leerlingen vonden het vooral interessant het verhaal over de 69 paarden skeletten die werden gevonden in de buurt van Maastricht. Toen we bij de boomkunde waren aangekomen werd een meisje duizelig, gelukkig na wat te drinken en even te gaan zitten ging het weer.
Nadat de rondleiding was afgelopen kregen de leerlingen ongeveer een uur pauze om wat voor hun zelf te doen. Toen ze weer terug kwamen werden de leerlingen in 2 groepen opgesplitst. Eén groep ging de bottenrace doen, ze moesten kijken welke stukjes bot bij de grote hoorden. De leerlingen moesten dat op een formuleer opschrijven en zo konden ze winnen. Sommige leerlingen gingen overschrijven van elkaar. Na een tijdje begonnen ze zich te vervelen en gingen ze op elkaar schrijven en tekenen. De andere groep ging afval uit een beerput sorteren. Het afval kwam uit de 18e eeuw en het was van rijken mensen. Dit vonden sommige leerlingen vies, maar andere weer interessant. Daarna kregen ze wat te drinken, toen ze hun drinken ophadden werd er gewisseld.
Het was een zeer interessante dag. De ochtend duurde een beetje te lang voor de leerlingen. De bottenrace en de beerput was een goede afsluiting van de dag.
Nazife Shabani, Tamana Rahimi, Louise Smeeing & Safia Hammouche.
69 Paarden in een graf
Allemaal even luisteren
Nu dan even kijken
Handje vol
Hoe gaat dat nou zo'n bottenrace?
Schrijf maar over
Waarom sorteren we eigenlijk afval?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten